Klasy dekarskie w czasach COVID-19

W chwili, w której pojawiły się w Polsce pierwsze informacje na temat zbliżającej się epidemii, nikt chyba nie przypuszczał jak bardzo odmieni ona nasze codzienne życie. Nikt nie sądził także, że nauczanie będzie odbywać się zdalnie – do kiedy? Tego, póki co, nie wiemy. Kampania edukacyjna Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy – Zawód Przyszłości Dekarz szybko zareagowała na potrzeby zmian w prowadzonej działalności.

Tekst ARTUR BEDNARSKI dla magazynu “Nasz Dekarz

Zanim działanie wszystkich placówek oświatowych zostało zawieszone, w ramach kampanii Zawód Przyszłości Dekarz prowadziliśmy spotkania z młodzieżą 8. klas szkół podstawowych w ramach zajęć doradztwa zawodowego. Spotykaliśmy się z uczniami i nauczycielami podczas targów szkolnych i branżowych. Braliśmy aktywny udział w konferencjach dotyczących szkolnictwa branżowego. Epidemia pokrzyżowała nam nieco plany.

– Kampania została opracowana przy założeniu zwyczajnych warunków działania rynku i placówek oświatowych. Nie zakładała planu awaryjnego, szczególnie na takie okoliczności jak epidemia i zamknięcie szkół. – mówi Artur Bednarski, kierownik projektu. – W uzgodnieniu z Fundacją VELUX i Uniwersytetem w Aarhus – naszym partnerem edukacyjnym – opracowaliśmy alternatywny plan dla podstawowych działań kampanii. Niezmiennie, pracujemy nad podręcznikiem do nauki zawodu, a działania kierowane do uczniów, rodziców i doradców zawodowych przekuwamy na formy oparte o internet.

#rekrutacja2020

Niezależnie od sytuacji, 15 czerwca rozpoczęło się postępowanie rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych, które potrwa do 10 lipca. Od 31 lipca do 4 sierpnia absolwenci szkół podstawowych będą mieli czas na uzupełnienie wniosków o wydane zaświadczenia o wyniku egzaminu ósmoklasisty. W tym czasie zostaną nasilone działania promujące zawód w szkołach ponadpodstawowych, które przystąpiły do kampanii Zawód Przyszłości Dekarz. Treści w serwisach społecznościowych skierowane wprost do młodzieży, artykuły w prasie lokalnej czy reklamy zewnętrzne – banery – to tylko niektóre z nich. Dzięki mediom społecznościowym docieramy do najbardziej zainteresowanych rekrutacją, a precyzowanie odbiorców reklamy pozwala trafić do osób w wieku 14-15 lat, stojących przed wyborem kierunku dalszego kształcenia. Mechanizmy serwisu umożliwiają na wyświetlanie reklam osobom zamieszkującym na konkretnym obszarze, na przykład w określonej odległości od szkoły, którą akurat promujemy. Interesujące treści i język korzyści, wiarygodność oraz liczne multimedia pozwolą przykuć uwagę młodzieży.

NIEOCENIONE WSPARCIE ODDZIAŁÓW PSD

Zespół Projektowy z biura Zarządu Głównego PSD zainicjował powstawanie kolejnych materiałów, którymi będziemy mogli dotrzeć do uczniów. W czasie, kiedy obowiązywały ograniczenia, po raz kolejny z pomocą przyszły oddziały Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy. Oddział Lubelski stworzył film będący pewnego rodzaju zamiennikiem spotkań w szkołach z uczniami. Opowiada o codzienności pracy dekarza, korzyściach z wykonywania tego zawodu, benefitach wynikających z udziału w kampanii Zawód Przyszłości Dekarz. Zachęca też do podjęcia nauki w klasie dekarskiej. W odróżnieniu od standardowej prezentacji, materiał filmowy pokazuje znacznie więcej szczegółów naszej działalności i lepiej oddziałuje na wyobraźnię widzów.

Oddział Wielkopolski nakręcił krótki film reklamowy, utrzymany w konwencji „od zera do dekarza-bohatera”. Promuje on nie tylko szkołę w Nietążkowie, w której częściowo powstawał, ale wszystkie placówki uczestniczące w kampanii. Materiał można obejrzeć na stronach Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy (www.dekarz.com.pl) oraz projektu Zawodu Przyszłości Dekarz (www.zawodprzyszloscidekarz.pl), na profilach w serwisie społecznościowym Facebook, jak również w serwisie YouTube.

Promocja zawodu i pozyskanie nowych adeptów sztuki dekarskiej to jedno, ale musimy także dbać o właściwy poziom nauczania obecnych uczniów dekarstwa, którzy wiele tracą na braku dostępu do pracowni czy praktyk. Mamy nadzieję, że chociaż część ich potrzeb zaspokaja lista materiałów on-line: filmów instruktażowych, poradników i materiałów producentów, które obrazują sposób wykonywania określonych elementów konstrukcji dachu czy pokryć dachowych. Wszystkie z nich zweryfikowane zostały przez wiceprezesa Zarządu Głównego, zaangażowanego w działanie kampanii Zawód Przyszłości Dekarz, dzięki czemu mamy szansę na wysoce merytoryczną wartość prezentowanych treści.

ROŚNIEMY W SIŁĘ

Pierwsze działania zrealizowane w ramach nowego planu przynoszą już efekty. Duże zainteresowanie osób związanych ze szkolnictwem branżowym przekłada się na zasięg komunikatów. Dostrzegają to kolejne szkoły gotowe do kształcenia młodych dekarzy. W ostatnich miesiącach udało nam się nawiązać współpracę z Zespołem Szkół Ponadpodstawowych w Nietążkowie oraz Zespołem Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Myślenicach. Rzutem na taśmę do kampanii przyłączyła się Państwowa Szkoła Branżowa I Stopnia nr 5, należąca do Państwowych Szkół Budownictwa w Gdańsku. Tym samym na koniec maja liczba szkół partnerskich sięgnęła czternastu.

WORLDSKILLS EUROPE PRZEŁOŻONE, ALE NIE ZAGROŻONE

Na szczęście nic nie zaburzyło przygotowań naszego reprezentanta do najbliższej edycji konkursu WorldSkills Europe. Bartek Dudziński – młody dekarz z Podlasia – trenuje we własnym garażu na specjalnie do tego celu przygotowanym stelażu, a wszelkie elementy zadań konkursowych konsultuje ze swoim opiekunem, ekspertem WorldSkills – Patrykiem Biangą. Sam konkurs został przesunięty przez organizatora na styczeń 2021 roku, dlatego jesteśmy spokojni o formę Bartka, ale także i o bardzo wysoki poziom samych zawodów. Do startu pozostało jeszcze dużo czasu.

Zespół Projektowy jest otwarty na wszelkie propozycje oddziałów Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy w kwestii promocji regionalnej kształcenia branżowego w zawodzie dekarz. Dysponujemy środkami finansowymi na te cele, dlatego ponownie zapraszamy i zachęcamy do kontaktu.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *