- +48 570 130 073
- kontakt@zawodprzyszloscidekarz.pl
Zespół Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących w Biłgoraju to swoisty pionier w projekcie Zawód Przyszłości Dekarz. Wysoka frekwencja w naborze do klas dekarskich, otwartość na wzbogacanie programu kształcenia o szkolenia z nowoczesnych technologii czy zaangażowanie w działanie Projektu – to tylko kilka z argumentów potwierdzających powyższą tezę. Także w przypadku prowadzonej kampanii informacyjnej, uczniowie ZSBiO wcielili się w role testerów naszej oferty.
15 października przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, odpowiedzialni za realizację założeń projektu Zawód Przyszłości Dekarz, spotkali się z uczniami dekarstwa z klas I i III. Podczas ponad godzinnego spotkania, omówili cele Projektu, benefity dla uczniów, nauczycieli i szkoły. Odpowiedzieli również na wątpliwości uczestników związane z działaniem Projektu oraz zaprosili do udziału w Mistrzostwach Polski Młodych Dekarzy.
Wspólnie spróbowano także odpowiedzieć na pytanie – co przede wszystkim skłania uczniów do wyboru tego, a nie innego, kierunku kształcenia? Odpowiedzi było wiele, lecz najtrafniej podsumował tą kwestię pan Piotr Blacha – Kierownik praktycznej nauki zawodu i jednocześnie nauczyciel dekarstwa.
“W małym tylko stopniu uczniów zmotywują [do wyboru dekarstwa – przyp. redakcja] finanse. Większość z obecnych tu osób przyszło do naszej szkoły dlatego, że ktoś ich do tego namówił. Ten ktoś to ojciec czy wujek, który prowadzi własną działalność lub brat – absolwent dekarstwa, znający realia pracy w tym zawodzie.” – mówi Piotr Blacha. “Żeby mieć więcej uczniów w szkołach branżowych, ktoś musi odczarować wizerunek “zawodówki” i pokazać młodym korzyści płynące z posiadania solidnego zawodu”.
Trudno się nie zgodzić, że wielu uczniów decyduje się na wybór liceum ogólnokształcącego przez brak pomysłu na swoją przyszłość. Projekt Zawód Przyszłości Dekarz wśród swoich celów ma także zmianę wizerunku zawodu dekarz. Postrzeganie jako rzemieślnik mało inteligentny, mający trudności z bardziej skomplikowanymi zadaniami jest co najmniej nie na miejscu. Nie trudno zauważyć, że skonstruowanie więźby dachowej, izolacja, pokrycie czy obróbki blacharskie wymagają nie tylko sprawności manualnej. Także umiejętności matematyczne czy wyobraźnia przestrzenna są niezbędne. I artyzm, ponieważ każdy dach może być swoistym dziełem sztuki.
Wkrótce zespół projektu Zawód Przyszłości Dekarz pojawi się także w innych szkołach związanych z kształceniem dekarzy. Spotkania odbędą się także tam, gdzie planowane jest otwarcie tego kierunku. Sukces projektu zależy od wielu czynników, lecz bez ciężkiej pracy w promocji zawodu i kształcenia zawodowego w Polsce trudno o liczną frekwencję w naborach na kolejne lata.